+46 390 415 08info@sharemusic.seBox 56, 563 22 Gränna

Vad vill du läsa om?

Klicka på länkarna för att komma rätt.

 

Talk 1

Den 11/3 bjöd vi in till ett samtal om musik och kommunikation. 

Samtalet handlade om ShareMusics labb på GöteborgsOperan 2019.
Ett labb är när konstnärer möts och testar att arbeta tillsammans på nya sätt.
Som i ett laboratorium, fast med konst.
I labbet 2019 var musiker och sångare från operan Shanghai med.
Stephen Langridge var regissör för Shanghai och ledde även labbet.
En viktig fråga var hur man kan kommunicera utan ord när man arbetar med musik. 

Under samtalet pratade de medverkande bland annat om:
– Hur labbet gick till
– Hur man experimenterade med olika sätt att kommunicera
– Att intresset för den här typen av arbete är större nu än förr
 
Vill du veta mer om det här samtalet
eller om nästa samtal?
Kontakta oss gärna:
info@sharemusic.se

 

Medverkande:  

Nigel Osborne – Kompositör, Människorättsaktivist och Professor Emeritus, Edinburgh University
Stephen Langridge – Konstnärlig ledare, Glyndebourne 
Joakim Ragnarsson – Artist Shanghai 
Sophia Alexandersson – Verksamhetschef och konstnärlig ledare, ShareMusic & Performing Arts

Dekorativ grafisk illustration. Text: #ShareSymposium Talk 1. MUSIC & COMMUNICATION

Talk 2

Den 24  april bjöd vi inte till ett samtal om utveckling av repertoar och ensembler.

En musikensemble är en grupp av musiker som spelar tillsammans.
Under 2020 har vår ensemble Elefantöra arbetat online med två musikstycken.
 Projekten är samarbeten med tonsättarna Hugo Boothby och Rosanna Gunnarsson. 
 
Hugos projekt heter Listening with elephant ears.
Det kan översättas till: Att lyssna med elefantöron.
Det är ett musikstycke som utforskar vad som händer
 med ljud och lyssnande när man arbetar med musik online.
Hugo är doktorand vid Malmö universitet.
Projektet är en del av hans forskning. 
 
 Rosannas projekt heter ALTER.
 Det är ett konstverk och ett musikstycke för ensembler. 

ALTER är ett engelskt ord och betyder att förändra något. 
I verket förändrar och mixtrar musikerna i Elefantöra ljuden på olika sätt. 
ALTER är ett verk som är i ständig förändring och omvandling

Medverkande:  

Klas Nevrin – Lektor på institutionen för jazz vid Kungliga Musikhögskolan 

Hugo Boothby – Kompositör och doktorand vid Malmö universitet

Rosanna Gunnarsson  – Kompositör och ljudkonstnär  

Evelina Larsson – Musiker och medlem i Elefantöra

Liv Dahlstrand – Musiker och medlem i Elefantöra

Sophia Alexandersson – verksamhetschef och konstnärlig ledare, ShareMusic & Performing Arts

Dekorativ grafisk illustration. Text: #ShareSymposium Talk 2.DEVELOPMENT OF REPERTOIRE & ENSAMBLES

Talk 3

Datum:

 25/5 2021

Tema:

Ny teknik och innovativ konst  

Innehåll:

Talk 3 handlar om att skapa musik genom teknologi.  
Vi utgår från föreställningen Mondgewächse  
och ett tekniskt musiklabb.  
I Talk 3 diskuterar vi hur framtiden ser ut.  

Vart står vi idag och hur kommer musikteknologi utvecklas? 
Hur långt har vi kvar tills vi kan skapa musik med bara tanken?  
Är vi redan där?   
 

ShareMusicTechLab – Tekniskt musiklabb 
2020 träffades Peter Larsson,  
Gusten Aldenklint och Lloyd May för ett labb.  

Syftet med labbet var att testa MiMuGlove. 
MiMu Glove är ett musikverktyg som ser ut som en blinkande handske. 
Dom testade också en helt ny neurosensor.  
Den såg ut som ett svart armband. 
Neurosensorn kan läsa av impulser från hjärnan.  
Sensorn kan omvandla impulserna till ljud via en dator. 
I labbet testade dom att göra musik med sensorn.  
Musikern som hade på sig sensorn kunde helt enkelt bara 
tänka att han gjorde en rörelse 
Så blev det musik genom datorn.  
 
Om Mondgewächse   
Mondgewächse är en föreställning som 
ShareMusic gjorde 2014. 
Tonsättaren Patricia Alessandrini från USA ledde arbetet. 
I verket möts musikteknologi och kammarmusik.  
Man använde alltså traditionella instrument  
och tekniska instrument som sensorer.  
Musiken skapades live på scenen. 
 
De här ensemblerna ingick i verket:  
Gageego från Göteborg  
In:fluence Ensemble från ShareMusic. 

Medverkande:  

Patricia Alessandrini: Tonsättare  och forskare på Stanford University 

Lloyd May: Forskare, musiker och teknolog, Stanford University. 

Peter Larsson: Musiker och textförfattare  

Klas Nevrin: Lektor på institutionen för jazz vid Kungliga Musikhögskolan 

Sophia Alexandersson: Verksamhetschef och konstnärlig ledare, ShareMusic & Performing Arts 

Vill du titta på Talk 3? 

Klicka på knappen nedan
Och fyll i det som vi frågar efter. 

Eller skicka ett mail till richard@sharemusic.se 
Eller ring 073 788 15 88

Be the Change
Var förändringen

ShareSymposium sker den 16/9 i samarbete med Kungliga musikhögskolan.
Ett symposium är en typ av konferens, ofta med vetenskapligt innehåll.
I september 2021 håller ShareMusic ett Symposium som vi kallar:
ShareSymposium: Be the change – Var förändringen.
Symposiet är till för dig som vill bidra till en jämlik scen
där alla kan vara med och skapa konst.

På ShareMusics symposier kan du ta del av:
– Forskning
– Goda exempel på inkludering
– Live musik
– Samtal
– Workshops

Under våren värmer vi upp med samtal som sker digitalt på zoom.
I samtalen kommer vi diskutera kommunikation, teknologi
Och utveckling för ensembler.